Voivod – matka metallimusiikin äärirajoille

Voïvod • Vuodet 1982–2023
Musiikkia esille kirjastossa

Voivod: War And Pain (Roadrunner / Metal Blade / Banzai 1984). Kansitaide: Michel "Away" Langevin

Amerikassa syntyi 1980-luvun alkupuolella crossoveriksi kutsuttu musiikkigenre – yhdistelmä heavy metalia, thrashia sekä punk-musiikkia. Genren tunnetuimpia bändejä olivat mm. D.R.I, Cro-Mags, Corrosion Of Conformity, Nuclear Assault sekä Cryptic Slaughter. Suurin osa 80-luvun crossover-yhtyeistä tuli Amerikasta, mutta bändi joka vei käsitteen “crossover” pisimmälle oli Kanadan Quebecissa vuonna 1982 perustettu Voivod.

Voivod otti musiikkiinsa vaikutteita NWOBHM:n (New Wave of British Heavy Metal) ja hardcore punkin lisäksi myös 70-luvun progressiivisesta rokista. Näistä aineksista yhtye loi itselleen täysin omalaatuisen ja tunnistettavan tyylinsä, ja onnistui siinä sivussa luomaan nahkansa uudelleen melkein jokaisella viidellätoista studioalbumillaan. Voivod on käynyt uransa aikana läpi muutamia miehistönvaihdoksia, joissa jäseniä on lähtenyt sekä palannut bändiin takaisin. Yhtyeen luovat kulmakivet ovat olleet rumpali Michel “Away” Langevin sekä kitaristi Denis “Piggy” D’Amour. Denis D’Amour menehtyi sairauteen vuonna 2005.

Voivod

Science fictionia ja metallia

Voivodin ura voidaan jakaa helposti erilaisiin musiikillisiin aikakausiin joita käyn läpi tässä artikkelissa, mutta ensin sananen Voivodin luomasta ulkomusiikillisesta mytologiasta. Voivodin levynkannet ja kansivihkot vilisevät psykedeelisen omalaatuista dystooppista sci-fi -kuvastoa, minkä takana on myös kuvataiteilijana toimiva Michel “Away” Langevin. Away on sanonut, että yksi suurimmista vaikuttajista bändin oman maailman luomiseksi oli ranskalainen Zeuhl-yhtye Magma. Voivodin varhainen logokin oli saanut inspiraationsa Magman symbolista.

Awayn kuvataiteen kehittymistä voi seurata levy levyltä. Alkuaikojen tussipiirrosten, maalausten ja sekatekniikan lisäksi hän teki levynkansia ja logoja myös tietokoneiden varhaisilla kuvaohjelmilla. Tietokonegrafiikat näyttävät nykyaikana katsottuna sympaattisen naiiveilta ja primitiivisiltä, mutta ovat ainakin muistettavia! Voivodin lisäksi Away on tehnyt levynkansia ja kuvitusta myös muille bändeille, esimerkkeinä Ringwormin The Venomous Grand Design (2007) sekä Orthrelm/Behold… The Arctopus -split (2006). 

1984–1988

Voivodin “legendaarisimmaksi” kaudeksi voidaan laskea bändin neljä ensimmäistä studiolevyä joiden kokoonpanossa vaikutti Away, Piggy, basisti Jean-Yves ”Blacky” Thériault sekä vokalisti Denis ”Snake” Bélanger

Debyyttilevy War And Pain julkaistiin vuonna 1984 levy-yhtiö Metal Bladen toimesta. Aloituskappale ’Voivod’ on eräänlainen yhtyeen oma ’Ace of Spades’, jolla Voivod on aloittanut melkein jokaisen keikkansa jo 80-luvulta lähtien.

Voivod: Voivod • albumilta War And Pain
1984

Kokonaisuutena War And Pain on romuluisen kaoottista Motörheadista ja Venomista ammentavaa metalpunkkia, mutta Piggyn kitarointia kuunnellessa tulee nopeasti selväksi, että sävellyksissä ja soittotaidossa on kunnianhimoa sekä persoonallisuutta. Kitaroissa kuullaan todella tyylikkäitä soololikkejä jotka on soitettu lennosta pelkän bassoraidan ja rumpujen päälle ilman erillisiä tuplauksia. Progevaikutteiden esimerkkinä kannattaa kuunnella ’Live For Violencen’ lyhyt alkuriffi, joka on täyttä King Crimsonia kunnes biisi lähtee riitasointuiseen Motörhead-poljentoon. Albumin keskitempoinen päätösbiisi ’Nuclear War’ kulkee eteenpäin tasaisen varmalla takapotkukompilla jossa Piggyn kaiutettu kitara maalailee jopa psykedeelisiä saundimaailmoja. Biisi päättyy nopeampaan thrash metal -osaan. 

Voivod: RRRÖÖÖAAARRR (Noise International 1986). Kansitaide: Michel "Away" Langevin

Bändin toinen albumi, upeasti nimetty Rrröööaaarrr ilmestyi 1986. Saksalaisen Noise Recordsin julkaisemia Voivod albumeja vuosilta 1986–1989 pidetään fanien keskuudessa yhtyeen kulta-aikana. Rrröööaaarrr on vielä debyyttialbumin hengessä toteutettu semiprogressiivinen metalpunkjyrä, joka kuulostaa siltä miltä albumin kansimaalaus näyttää. Aluksi levy voi tuntua käsittämättömältä meteliltä, mutta useamman kuuntelukerran jälkeen hommassa alkaa olemaan järkeä ja bändin intensiivisessä soitossa ja sävellyksissä kuulee jo kehitystä.

Rrröööaaarrr on tasalaatuinen kokonaisuus jonka kuuntelee helposti alusta loppuun, mutta pari biisiä jotka voisi nostaa erikseen esille ovat keikkahitti ’Ripping Headaches’ sekä upea ’Thrashing Rage’. Foo Fightersin Dave Grohl kertoo eräässä videohaastattelussa, että Rrröööaarrr oli hänen ensimmäinen kuulemansa Voivod-levy. Hänestä tuli fani siltä istumalta.

Voivod: Thrashing Rage • albumilta RRRÖÖÖAAARRR
1986

Voivod: Killing Technology (Noise International 1987). Kansitaide: Michel "Away" Langevin

Vuonna 1987 julkaistu Killing Technology on ensimmäinen iso harppaus Voivodin diskografiassa kohti oman musiikillisen tyylin löytämistä. Kappaleet ovat pidempiä ja progressiivisempia kuin kahdella aikaisemmalla levyllä, mutta albumi voidaan silti asettaa thrash metal -genren alle. Killing Technology nauhoitettiin Berliinissä ja albumin nimi heijastelee 80-luvun ikävämpiä tapahtumia kuten Challenger-avaruussukkulan räjähdystä, Tšernobylin ydinonnettomuutta sekä Reaganin “Star Wars” -ohjelmaa.

Kuten monilla aikalaismetalliyhtyeillä myös Voivodin kolmas albumi on se mitä monet pitävät yhtyeen isoimpana klassikkona ja Killing Technology on myös paras sisäänheittolevy Voivodiin tutustuessa. Kyseessä on jälleen sen verran tasavahva kokonaisuus, että siltä on vaikea nostaa esille mitään tiettyä kappaleita, mutta ’Overreaction’, ’Tornado’ sekä ’Ravenous Medicine’ ovat pysyneet yhtyeen keikkasetissä vuosikymmenestä toiseen. Jälkimmäisestä tehtiin myös musiikkivideo.

Voivod: Ravenous Medicine • albumilta Killing Technology
1987

Hyppy progeulottuvuuteen

Voivod: Dimension Hatröss (Noise / Maze 1988). Kansitaide: Michel "Away" Langevin

Teema-albumia Dimension Hatröss (1988) voidaan pitää vedenjakajana Voivodin tuotannossa ja levy on silkkaa progemetallia. Kyseessä ei ole siltikään pelkkää soittotaitojen esittelyä vaan biisien sovitukset ja sävellykset ovat jo täysin omassa sarjassaan. Jos verrataan muihin 80-luvun lopun metallilevyihin, niin mikään muu ei kuulosta samalta kuin Dimension Hatröss. Lyhykäisyydessään sitä voisi kuvailla thrash metal bändiksi soittamassa King Crimsonin Red ja Larks’ Tongues In Aspic -levyjä. Away kertoo Voivodista kertovassa Worlds Away -kirjassa, että levyn tekemisen aikaan kitaristi Piggy ja basisti Blacky kuuntelivat myös paljon Béla Bartókin ja Dmitri Šostakovitšin sävellyksiä ja ottivat vaikutteita heidän sävellyksistään.

Dimension Hatrössin tarina kertoo miten aikaisemmistakin Voivod-levyjen kansista tuttu – alati muuntautuva maskotti rakentaa laboratoriossaan laitteen, jolla hän pääsee tutkimaan mikrokosmosulottuvuuteen syitä sille, miksi galaksit ja eri lajit ovat jatkuvasti epätasapainossa. Hieno esimerkki siitä miten proge ja punk paiskaavat kättä ja asioiden epäkohtia etsitään myös mikrotasolta. Tai vastavuoroisesti makrotasolta megaongelmiin! Dimension Hatröss on psykedeelinen kokonaisuus, joka kannattaa kuunnella korvalapuilla. Musiikkivideoksi valittiin albumin toinen kappale ’Tribal Convictions’ jonka intron nimensä mukaiset tribaalirytmit ovat kuin proto industrial metallia.

Voivod: Tribal Convictions • albumilta Dimension Hatröss
1988

Away ja muu bändi pitävät itse vuonna 1989 julkaistua Nothingfacea yhtyeen onnistuneimpana ja parhaana kokonaisuutena, ja levy onkin looginen jatke Dimension Hatrössille. Kyseessä on myös ensimmäinen albumi jossa Awayn kansitaide on tehty tietokoneella. Worlds Away -kirjassa hän kertoo, että pelkän etukannen kuvaan aikaa meni noin kolme kuukautta kyseisen ajan Amiga-tietokoneella.

Voivod: Nothingface. Kansitaide: Michel ”Away” Langevin

Voivod: Nothingface (Noise International / MCA / Mechanic 1989). Kansitaide: Michel "Away" Langevin

Yleinen saundimaailma on hieman aikaisempia levyjä kevyempi ja ilmavampi, mutta bändin soitto ja sävellystaito on huipussaan, ja Nothingface tuntui saavan ilmestyessään pelkästään kiitettäviä arvoita. Loudwire rankkasi sen vuonna 2005 sijalle 23. listauksessaan kaikkien aikojen top-25 parhaimmat progemetallilevyt. Nothingfacen myötä Voivod keikkaili suuremmillakin areenoilla ja pääsi lämppäämään mm. maanmiehiään ja sankareitaan Rushia! Albumilta löytyy myös Pink Floyd -cover ’Astronomy Domine’. (Voivod coveroi Pink Floydia myöhemminkin.) Jälleen kerran erittäin hieno ja ajattoman kuuloinen albumikokonaisuus, joka kannattaa kuunnella alusta loppuun. Levyn starttaava ’The Unknown Knows’ on pysynyt Voivodin keikkasetissä pitkään.

Voivod: The Unknown Knows • albumilta Nothingface
1989

Voivod: Angel Rat (MCA / Mechanic 1991). Kansitaide: Michel "Away" Langevin

Yhtyeen kuudes albumi Angel Rat (1991) on viimeinen, jolla soittaa alkuperäinen Voivod-nelikko. Albumin nauhoitusten jälkeen basisti Blacky jätti bändin rivit vuosien ajaksi. Tuottajana toimi Rushiakin tuottanut Terry Brown. Musiikillisesti Angel Rat on Voivodia kevyimmillään ja “helpoimmillaan”. Jokainen kappale pysyttelee alle viiden minuutin mitassa. Thrash- ja progevaikutteet ovat poissa, ja albumi onkin enemmän aikansa kevyen psykedeelistä MTV alternativea. Angel Rat tuo mieleen mm. unohdetun ja aivan liian vähälle huomiolle jääneen amerikkalaisen Mind Over Four -yhtyeen.

Kyllä albumin Voivodiksi tunnistaa ja sillä on hienot hetkensä. Piggyn omalaatuinen kitarointi on aina hienoa kuunneltavaa, mutta Angel Rat ei ole ehkäpä se paras levy millä kannattaa aloittaa bändiin tutustuminen. Kovimmat fanit toki rakastavat levyä varauksetta! 

Voivod: Panorama • albumilta Angel Rat
1991

Voivod: The Outer Limits (MCA / Mechanic 1993).

Brittiläisen sci-fi televisiosarjan mukaan nimetty The Outer Limits (1993) oli jälleen albumi, jonka jälkeen Voivodissa tapahtui dramaattisia miehistönvaihdoksia. Alkuperäinen vokalisti Snake jätti bändin palatakseen takaisin taas vuonna 2002, ja on sittemmin pysynyt yhtyeen vokalistina koko ajan paluustaan lähtien. Away soitti The Outer Limitsin rumpuraidat kokonaan sähkörummuilla ja levyn sessiobasistina toimi Pierre St-Jean.

The Outer Limitsin äänimaailma on kliini ja jopa mekaanisen kuuloinen, mutta se sopii levyn sci-fi -teemoihin hienosti. Biisimateriaali on vahvaa ja kuin sekoitus Angel Ratin suorempaa hard rockia sekä sitä edeltävien levyjen progea. Albumilta löytyy myös bändin toinen Pink Floyd -laina ’The Nile Song’. The Outer Limitsin ehdoton kohokohta on Voivodin pisin koskaan nauhoittama kappale, 17:28 kellottava upea proge-eepos ’Jack Luminous’.

Voivod: Jack Luminous • albumilta The Outer Limits
1993

Levyn ensimmäinen CD-versio ja vuoden 2008 Metal Mind -uusintapainos julkaistiin 3D-lasien kera, joiden läpi voi katsoa kansilehdestä löytyviä Awayn 3D-piirustuksia. 

Teollinen 1990-luku

The Outer Limitsin jälkeen Voivod julkaisi kaksi studioalbumia sekä uransa ensimmäisen livelevyn trio-kokoonpanolla. Snaken ja Blackyn jätettyä yhtyeen molempia jäseniä löytyi korvaamaan kanadalainen basisti-vokalisti Eric “E-Force” Forrest

1980- ja 1990-luvun taitteessa syntyi useita industrial-musiikista vaikutteita saaneita metalliyhtyeitä, suurimpina niminä mm. Ministry, Nine Inch Nails, Godflesh ja Fear Factory. Samalla monet 80-luvulla aloittaneet nopeampaa thrash metallia soittaneet klassikkoyhtyeet hidastivat tahtia ja yrittivät ujuttautua listoille suosiossa olleen grungen vanavedessä. Sepultura julkaisi Chaos A.D:n (1993) jonka tribaalirumpukompit ja hitaammat kappaleet erosivat huomattavasti sitä edeltävän Arisen (1991) thrash metallista. Pääasiassa death metallia ja grindcorea julkaissut englantilainen levy-yhtiö Earache kiinnitti talliinsa Fudge Tunnelin kaltaisia hidasta grungea ja noise rockia yhdisteleviä bändejä.

Voivodin uuden triokokoonpanon ensimmäinen albumi oli vuonna 1995 julkaistu Negatron. Levy kuulostaa todella vahvasti 1990-luvun metallilta, mutta Voivod filtterin läpi soitettuna ja kyseessä onkin siihen mennessä raskaimman ja synkimmän kuuloinen Voivod-albumi. Eric Forrestin vokaalit ovat suoraviivaisen aggressiiviset, mutta hän osaa kanavoida myös Snaken maneereja tyylikkäästi ja kunnioittavasti. Negatron on sekoitus Voivodin 80-luvun thrashia sekä aikansa industrial-metallia.

Negatronin kappaleet ovat pääasiallisesti keskitempoisia ja nojaavat Awayn tribaalirumpukomppeihin, mutta mukana on jälleen sopivasti progevaikutteita ja Piggyn atonaalista kitarointia joka muistuttaa tällä kertaa hitaammissa kohdissa enemmän Godfleshiä kuin King Crimsonia. Klassisinta Voivodia albumilla edustaa nopeampi ’Meteor’. Ja kuin pisteenä industrialin i:n päällä on levyn päättävä ’D.N.A. (Don’t Know Anything)’, jonka vokaalit ja efektit hoitaa legendaarisen Foetus-yhtyeen JG Thirlwell. Kappale kuulostaa siltä, että se voisi löytyä ihan hyvin vaikkapa joltain Ministryn 90-luvun levyistä.

Voivod: Insect

Phobos (1997) on kuin raskaampi ja teollisempi versio Dimension Hatröss -albumista ja kokonaisuutena ehyempi kuin edeltäjänsä Negatron. Alkuperäinen vokalisti Snake sanoi ensimmäistä kertaa Phobosin kuultuaan, että kyseessä on varmasti kylmin ja lohduttomin Voivod-albumi ikinä. Pelkkä levyn nimikin tarkoittaa Marsin kuun ohella kreikan paniikin ja pelon jumalaa.

Saundimaailma on edelleen raskas, mutta silti huomattavasti ilmavampi ja psykedeelisempi kuin Negatronilla. Osa lauluraidoista on vahvasti efektoitu ja Piggyn delay-kitarariffeissä on jopa 90-luvun postmetal-bändien tunnelmaa. Kappaleiden tempot pysyvät maltillisina ja niitä maustetaan tyylikkäästi erilaisilla hälyäänillä. Progesankareille tehdään tällä kertaa kunniaa levyn päättävällä King Crimson -lainalla ’21st Century Schizoid Man’. Nimikkobiisi tiivistää koko levyn tunnelman täydellisesti ja on yksi albumin parhaimpia.

Voivod: Phobos • albumilta Phobos
1997

Negatron ja Phobos ovat molemmat erittäin suositeltavia – ja uskaltaisin väittää jopa aliarvostettuja albumeita yhtyeen katalogissa. Eric Forrest -aikakauden viimeiseksi julkaisuksi jäi vuonna 2000 julkaistu Voivod Lives livealbumi. Kyseessä on hieno taltiointi, jonka isoin kuriositeettiarvo on mahdollisuus kuulla vanhoja klassikkobiisejä bändin triokokoonpanon esittämänä. 

Snaken paluu, Piggyn lähtö ja postuumit albumit

Voivod: Voivod (Chophouse Records / Surfdog Records 2003).

Vokalisti Snake palasi Voivodiin vuonna 2002, ja seuraavana vuonna ilmestyi bändin nimikkoalbumi Voivod – ensimmäinen kolmesta levystä, joilla basistin virkaa hoiti Metallicastakin tuttu Jason “Jasonic” Newsted. Albumi julkaistiin Newstedin levy-yhtiön Chophouse Recordsin kautta. Ikävä kyllä Voivod jäi myös kitaristi Piggyn viimeiseksi albumiksi ennen hänen menehtymistään syöpään. Denis D’Amour siirtyi parempiin ulottuvuuksiin 26. elokuuta 2005 vain 45-vuotiaana. Maailma menetti äärimmäisen lahjakkaan ja omaleimaisen kitaristin.

Voivod on paluu suoraviivaisempaan ja rokkaavampaan materiaaliin ja kärsii ajoittain liian pitkästä kestostaan. Levyltä julkaistiin yksi musiikkivideo joka edustaa samalla albumin parasta materiaalia.

Voivod: We Carry On • albumilta Voivod
2003

Nimikkoalbumin jälkeen Voivod julkaisi kaksi albumia Katorz (2006) ja Infini (2009), jotka on koottu Piggyn kitarademotusten pohjalta, jotka hän ehti vielä nauhoittaa. Katorzin materiaali liikkuu samoilla linjoilla kuin edeltävä levy, mutta biisimateriaali on kauttaaltaan vahvempaa ja yleisfiiliksestä kuulee, että bändi ja vokalisti Snake laittaa parastaan tehdäkseen kunniaa Piggyn muistolle. ’The X-Stream’ päätyi jopa videopeliin Guitar Hero II.

Voivod: The X-Stream • albumilta Katorz
2006

Infini on viimeinen Voivod-albumi jolla kuullaan Piggyn kitarointia, ja on biisi- ja saundimaailmaltaan suoraa jatkumoa Katorzille. Levyltä löytyy muutamat hyvät biisit, mutta ikävä kyllä yleisilme jää demomaiseksi koska biisejä ei pystytty hiomaan huippuunsa kitaristin kera. Katorz ja Infini ovat kaikesta huolimatta hieno kunnianosoitus Piggylle joka sävelsi musiikkia viimeiseen asti. Nettisivuilta Voivod.com löytyy muistokirjoitus bändin managerilta.

The death of Denis D’Amour was a tragedy. Piggy truly lived for his music. He was easy-going yet focused, never complained and never wanted to be a burden on anyone, he just wanted to write music and play his guitar. He seemed shy to most, but really wasn’t, he was funny and loved life. We celebrated his life at a memorial held in Montreal on October 22nd 2005 and it was a cool laid-back affair, just like Piggy. His family, friends, musicians and industry all came together to remember how much of an impact he made on us all. Some of his original gear as well as rebuilt custom guitars were on display as well as great photos, videos and tour footage while his favourite music from his record collection played in the background all night.

James MacLean
Manager, Voivod

Denis D’Amour
25.9.1959 – 26.8.2005

R.I.P. Denis D'Amour 1959–2005

Uusi kitaristi, uusia alkuja sekä vanhan basistin paluu

Katorzin jälkeen Voivod piti muutaman vuoden hiljaiseloa. Bändiä pyydettiin keikoille ja jokaiseen pyyntöön vastattiin “ei” kuin automaatiolla kunnes jossain vaiheessa bändi vastasi kyllä ja ensimmäinen keikka ilman Piggyä soitettiin vuoden 2008 Monsters of Rock -festivaaleilla Kanadan Calgaryssa. Uuden kitaristin saappaisiin astui Daniel “Chewy” Mongrain jonka musiikillisesta historiasta löytyy mm. tekninen death metal -yhtye Martyr sekä keikkakitaristin paikka legendaarisissa bändeissä Cryptopsy ja Gorguts. 

Chewy kertoo kasvaneensa Voivodin musiikin kanssa jo nuoresta pitäen, ja on opetellut raskaamman musiikin ohella myös jazzkitaraa. Voivod soitti Chewyn kera keikkoja muutaman vuoden ajan kunnes bändi päätti, että on aika nauhoittaa uusi albumi. Vuonna 2013 ilmestyi Target Earth, ja basistin virkaan palasi Blacky. 

Mongrain on ollut varmasti paras mahdollinen paikkaaja Piggylle sillä bändin luova elinvoima ei näytä ehtyvän ja kiertueet seuraavat toisiaan. Blacky jätti bändin jälleen ja hänen tilalleen basson varteen astui Dominique “Rocky” Laroche. Tällä kokoonpanolla Voivod on nauhoittanut albumit The Wake (2018) ja Synchro Anarchy (2022). Kolme viimeisintä studioalbumia ovat kunnianhimoista progressiivista thrashia yhtyeen parhaiden vanhojen levyjen hengessä. Chewyn sävellys ja soittotaito tekevät kunniaa Piggylle, mutta omatkin ideat kuuluvat. Etenkin Synchro Anarchy on jälleen progressiivisen thrash metallin upea taidonnäyte ja levy voidaan laskea bändin parhaiden 80-luvulla julkaistujen levyjen rinnalle. 

Voivod: Planet Eaters • albumilta Synchro Anarchy
2022

Voivod on tehnyt omintakeista progen, punkin ja metallin yhdisteistä musiikkiaan nyt jo yli 40-vuoden ajan ja porskuttaa eteenpäin edelleen. Van Der Graaf Generatoria, Magmaa, Motörheadia, Venomia, Dischargea ja Broken Bonesia avarakatseisesti diggailleina musiikkifaneina Voivod on inspiroinut lukemattomia yhtyeitä. Levyjen kansitaiteet ja musiikkivideot on tehty alusta asti aidossa DIY-hengessä ja bändi keikkailee edelleen sekä pienillä, että suurilla festivaaleilla.

Voivod on musiikkia avarille mielille. Sen parissa voi puida nyrkkiä keikoilla tai kellua avaruudessa kotona.

– Swimming in the universe.
It’s the best place you can be.
It’s the last place you will be.

Voivod • Forgotten In Space

Veikko Rajanen

Voivod | kotisivu
Voivod | Facebook

Saatat pitää myös näistä Levyhyllyistä

Anthrax – thrash-titaani tavoitteli tähtiä • Sound Of White Noise [1993]
Dio – suuri ääni itsenäistyy • Holy Diver [1983]
Foo Fighters – soitto on surusta tehty • But Here We Are [2023]
In Flames – aika on In Flamesin puolella • Foregone [2023]
Iron Maiden – Paul Di’Annon aika • Iron Maiden [1980]Killers [1981]
Iron Maiden – epiikkaa ja elinvoimaa egyptiläisittäin • Powerslave [1984]
Gentle Giant – svengaavan progen ytimessä • Octopus [1972]
King Diamond – rytinää riivatussa talossa • ”Them” [1988]
Lou Reed & Metallica – nainen miesten maailmassa • Lulu [2011]
Magma ja menolippu Kobaïalle • Vuodet 1970–1985

Metallica – elonmerkkejä autotallista • The $5.98 E.P. Garage Days Re-Revisited [1987]
Misfits – kauhupunkin klassikko • Walk Among Us [1982]
Motörhead – lopunajan dokumentti • Clean Your Clock [2016]
Oranssi Pazuzu – alitajunnan oudot luonnonlait • Mestarin kynsi [2020]
Rush – viileän relasti proge • A Farewell To Kings [1977]
Slayerin teesi, antiteesi ja synteesi • Reign In Blood [1986]South Of Heaven [1988]Seasons In The Abyss [1990]
Steve Hackett – monipuolinen säveltäjä ja Genesiksen progeperinnön vaalija • Vuodet 1971–2023
Tarot pitää riman korkealla • Vuodet 1982–2024
Vihan Muna – kaaos ja sen raamit • Kiihtyneessä mielentilassa [2020]

💿
Voivod
Finna.fi

1980-luku

War And Pain | Roadrunner / Metal Blade / Banzai 1984
Rrröööaaarrr | Noise International 1986
Killing Technology | Noise International 1987
Dimension Hatröss | Noise / Maze 1988
Nothingface | Noise International / MCA / Mechanic 1989

1990-luku

Angel Rat | MCA / Mechanic 1991
The Outer Limits | MCA / Mechanic 1993
Negatron | Hypnotic Records 1995
Phobos | Hypnotic Records 1997

2000–2009

Katorz | 2006
Infini | 2008

2010-luku

Target Earth | Century Media Records 2013
The Wake | Century Media Records 2018

2020-luku

Synchro Anarchy | We Are Connected Music / Century Media Records 2022

💿
Boksit ja kokoelmalevyt
Voivod
Finna.fi

Build Your Weapons – The Very Best Of The Noise Years 1986–1988 • 2CD | Sanctuary Records Group 2016
Morgöth Tales | Century Media / We Are Connected Music 2023

Martin Popoff: Worlds Away – Voivod And The Art Of Michel Langevin (Spider Publishing 2009). Kuva: voivod.comLue lisää Michel Langevinin taiteesta ja VoivodistaRead more about Voivod and Michel Langevin and his art

Worlds Away – Voivod And The Art Of Michel Langevin Martin Popoff, 185 pages | Spider Publishing 2009

📱
Killing Technology
Spotify

RRRÖÖÖAAARRR • 1986 • Kansitaide: Michel ”Away” Langevin

Voivod: RRRÖÖÖAAARRR (Noise International 1986). Kansitaide: Michel "Away" Langevin

Killing Technology • 1987 • Kansitaide: Michel ”Away” Langevin

Voivod: Killing Technology (Noise International 1987). Kansitaide: Michel "Away" Langevin

Dimension Hatröss • 1988 • Kansitaide: Michel ”Away” Langevin

Voivod: Dimension Hatröss (Noise / Maze 1988). Kansitaide: Michel "Away" Langevin

Musiikkikirjastot.fi logo

Levyhyllyt-juliste. Harri Oksanen 2021.

Yksi vastaus artikkeliin ”Voivod – matka metallimusiikin äärirajoille

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *