Florence + The Machine: Dance Fever – valintojen hinta

Dance Fever • A Fairytale In Fourteen Songs | Polydor/Universal 2022

Florence + The Machine: Dance Fever (2022).Kun laulaja Florence Welch sometti Florence + The Machine -yhtyeensä viidennen albumin ilmestymisestä, hän luonnehti levyä ”neljäntoista biisin saduksi”. Niin kuin usein on, myös menestysyhtyeen uudessa sadussa oli opetus: varo, mitä toivot, sillä voit saada sen. Tuo hokema esiintyi ensimmäisen kerran jo Aisopoksen saduissa, mutta se on edelleen täysin totta.

Dance Feverin lähtökohtana oli tanssimania, 1300–1600-lukujen eurooppalaisia hämmentänyt outo ilmiö, jossa ihmiset alkoivat jorata ja vääntelehtiä pakonomaisesti ilman mitään näkyvää tai tiedostettua syytä. Luettuaan asiasta Welch alkoi miettiä sen vastakohtaa, sitä, millaista olisi luopua esiintymisestä kokonaan. Sitä hänen olisi ollut parempi olla toivomatta. Kun Welch alkoi kirjoittaa Dance Feverin kappaleita, pandemia tyhjensi konserttisalit. Esiintyvälle taiteilijalle se oli rankka reality check.

Florence + The Machine: King. Ohjaaja: Autumn de Wilde

Tämä taustatarina luo Dance Feverin kuuntelemiselle kuvitteelliset olosuhteet, joita on vaikea erottaa musiikista itsestään. Florence + The Machinen kappaleissa eleet ovat tuttuun tapaan näyttäviä ja tunteet suuria, mutta Dance Fever tuntuu kaikuvan laajassa, tyhjässä tilassa, jossa ei ole lainkaan yleisöä, se on vähän kuin karanteenin tyhjentämällä areenalla äänitetty livelevy. Tämä ei merkitse epäonnistumista vaan etäistä, eristäytynyttä tunnelmaa. Dance Feveriin on vaikea eläytyä ja päästä sisälle, mutta se tekee vaikutuksen myös etäältä.

Siinä, miten Florence + The Machinen musiikki kasvaa ja vähenee, on jotakin nerokasta. Albumin avaa julistaen ja tömistäen sen ensimmäinen single ’King’, jollaisen voi sanoittaa vain nainen – tai ainakaan ei tule mieleen yhtään miehen kirjoittamaa kappaletta, joka kertoisi perheen perustamisen ja uran luomisen ristipaineista tällä tavalla. ’Free’ pysyttelee musiikillisella huipulla, jota kohti ’King’ voimistuu koko kestonsa ajan. Sieltä on pitkä pudotus aluksi hillittyyn ’Choreomaniaan’, joka lopulta riuhtoo ja sätkii tanssitautiaiheensa mukaisesti. Vuoristorata jatkuu levyn loppuun saakka.

Florence + The Machine: Heaven Is Here. Ohjaaja: Autumn de Wilde

Dance Fever on hyvin vivahteikas levy. Sillä on ’Heaven Is Heren’ minimalistista, rytmikästä taidemusiikkia, mutta yhtä lailla ’Back In Town’ ja ’Girls Against God’, jotka messuavat countryn ja gospelin hengessä. Lyhyt mutta riipaiseva ’Prayer Factory’ vaikuttaa enemmän albumille piiloteltulta henkilökohtaiselta viestiltä kuin varsinaiselta kappaleelta. Kuten yhtyeen edellisilläkin levyillä, soundia määrittää eniten Welchin ääni. Tuntuu jopa siltä, että kappaleiden sovitukset pyrkivät mukailemaan laulajattaren sisäsyntyistä dramaattisuutta. Hän on Florence + the Machinen barokkimaisuuden alkulähde.

Albumin päättävä ’Morning Elvis’ jättää mietteliääksi. Sen kohdalla kietoutuvat yhteen levyn läpäisevät ajatukset taiteen tekemisen pakonomaisuudesta sekä elämän suurista valinnoista ja niiden seurauksista. Ehkäpä tällaisesta musiikista kuitenkin kannattaa maksaa korkea hinta.

Ari Väntänen | www.arivantanen.com

Florence + The Machine | kotisivu
Florence + The Machine | Facebook
Florence + The Machine | Instagram

Anna Järvisen muotokieli lumoaa – Lila/Liila
Beck: Sea Change – suuren muutoksen soundtrack
Björk: Debut – oudosti välkkyvä tähti
Brett Anderson: Wilderness – hauras rocktähti riisuutuu paljaaksi
David Bowie: ★ Blackstar – jazzia ja rockia moderneimmilaan
Eva Dahlgren: En blekt blondins hjärta – suosion lakipiste
Jane Siberry: The Walking – artistista vapautta parhaimmillaan
Kate Bush: Hounds Of Love – kun mestariteos on myös kaupallinen menestys
Madonna: Ray Of Light – electronican ja elämän äärellä
Manic Street Preachers: Gold Against The Soul – sielukasta indierockia
Marianne Faithfull: Broken English – uuden ajanlaskun alku
Mary J. Blige • Riutunut sielu jatkaa pakoaan – Mary J. Bligen tarina soulin ja hiphopin tienristeyksestä
Morphine: The Night – tie yön syliin
Myrkur ei asetu aloilleen • Spine

Måneskin – kun kisat on kisailtu – RUSH!
Nick Cave & The Bad Seeds: Skeleton Tree – pimeä tie kohti valoa
Peter Gabriel [1] 1977–1985 • Progeyhtyeen keulakuvasta omavaraiseksi sooloartistiksi
Peter Gabriel [2] 1986–2023 • Taiderockin vanhempi valtiomies

Ceremonials, 80 sivua | Wise Publications 2011
How Big, How Blue, How Beautiful, 112 sivua | Hal Leonard 2015

Dance Fever

Florence + The Machine: Dance Fever (2022).
Florence + The Machine: Dance Fever (2022)