Thee Ultra Bimboos • Vuodet 1994–2025
We Can Stop Whenever We Want • Supermess • Four Fans Can’t Be Wrong • Bimboo Wizard
Musiikkia esille kirjastossa
Kuten Viljami Puustisen This Is USA – Hellsinki Rock’n’Roll Underground 1989–1999 -kirjan (2000) lukeneet tietävät, pääkaupungissamme oli yhdeksänkymmentäluvulla aktiivinen rockbändiskene. Yksi yhtyeistä oli Susanna Rapinojan, kitaristi Maria Hakkaraisen, basisti Salla Mattilan ja rumpali Milla Palovaaran Thee Ultra Bimboos.
Bimbot toi yhteen halu perustaa bändi, joka soittaisi trash-henkistä garagerockia – sellaista, jossa fuzz murisee, tremolo pätkii, komppi tömisee ja yhden kielen riffi svengaa. Rockin soittamisesta heillä oli hyvin vähän tai ei lainkaan kokemusta, mutta klasaritaustaa löytyi, ja asiathan ovat opeteltavissa. Orkesterin mentoroi alkuun kitaristi Jukka Suksi (mm. The Flaming Sideburns, Isebel’s Pain, Jack Meatbeat & The Underground Society). Ensimmäiset treenit pidettiin heinäkuussa 1994.
Hypnotized • EP-levyltä Absolutely Fabulous
1995
Siihen nähden, että Thee Ultra Bimboos aloitti tyhjästä, se eteni todella nopeasti. Trash Can Records julkaisi sen ensimmäisen ep:n Absolutely Fabulousin vuonna 1995. Varhaisista biiseistä huomiota herättivät erityisesti ’Hypnotized’ ja ’Who Stole My Underwear’. Bändi soitti ensimmäisen keikkansa Helsingin Semifinalissa maaliskuussa 1995.
Näyttävä ja erilainen yhtye herätti huomiota jo ensimmäisillä horjuvilla keikoillaan, koska osasi järjestää kunnon show’n – esimerkiksi vuoden 1995 halloweenin aikaan Bimboos esiintyi sairaanhoitaja-asuissa ja joi Bloody Marya letkulla veripussista. Se sai pian yhteistyötarjouksen sekä ohjelmatoimistolta että levy-yhtiöltä, mutta torjui ne. Ison firman keikkamyyjä tuskin olisi antanut bändin soittaa ihan missä tahansa, ja levy-yhtiön idea The Bangles -tyylisestä popbändistä ei vastannut Bimboosin käsitystä itsestään. Se pysyi mieluummin Helsingin rock’n’roll-undergroundissa.
Who Stole My Underwear • EP-levyltä Absolutely Fabulous
1995
Maan alla oli omat verkostonsa, joiden kautta saattoi päästä pitkälle tekemättä ikäviä kompromisseja. Bimboos ei ollut soittanut kymmentäkään keikkaa, kun se jo lähti Jack Meatbeat & The Underground Societyn kanssa Saksan-kiertueelle. Kuukauden mittainen talvirundi sai sanan kiertämään, yleisöä löytyi, ja naiset tekivät kaikkiaan puolenkymmentä Euroopan-kiertuetta jo ennen vuosituhannen vaihdetta. Historical Mystery Touria seurasivat Pretty Fucked Up Joyride, Complete Germany Tour, Birthday Tour ja Thee Ultra Mummoos on Death Tour.
Bimboos ryhtyi yhteistyöhön Twang Recordsin kanssa. Saksalainen levy-yhtiö julkaisi ensin EP:n We Can Go On Together With Suspicious Minds ja sitten CD:n We Can Stop Whenever We Want (1996), joka oli kokoelma bändin varhaistuotannosta. Twangin julkaisu on myös Thee Ultra Bimboosin ensimmäinen studioalbumi Supermess (1997). Lahdessa äänitetyn garagekiekon ensimmäinen biisi ’95% Fake’ on ultimaattinen Bimboo-anthem.
95% Fake • albumilta Supermess
1997
Vuonna 2000 ilmestynyt toinen albumi Four Fans Can’t Be Wrong (2000) oli niin pitkä harppaus eteenpäin, että saattoi tyrmistyttää tiukan linjan garagekansaa. Stupido Recordsin julkaisemalla levyllä pop oli popimpaa, rock rockimpaa ja garagekin vähemmän kliseisesti garagea. Silloinkin, kun biisit muistuttivat vanhasta tuotannosta (mm. ’Pussycat Drive’, ’Dirty Talk’) niissä oli uudenlaista potkua. Vuodet olivat tehneet bändistä tiukan ja biisinkirjoitus oli noussut uudelle tasolle.
”Me ei osattu soittaa paljon paskaakaan aluksi, ja oli helppo lähteä vetämään sellaista tädätädädä-juttua”, Maria kertoi vuonna 2000 Suen Sami Rikalalle. ”Pikkuhiljaa biisit on menneet vaikeammiksi, kai sitä ihan vahingossakin vaan oppii.” Milla lisäsi, että studiossa oli äänittämisen lisäksi tuotettu: ”Meillä on ollut aikaa tehdä [levyä] ja siihen on pistetty pikkuisen enemmän rahaa. Kyllä se kaikki näkyy ja kuuluu.”
Antti Leinon ohjaama ’Fool’-video on oiva näyte Bimboosin uran tästä vaiheesta.
Fool • albumilta Four Fans Can’t Be Wrong
2000
Mä lähden stadiin • tv-ohjelmassa Hotelli Sointu
2001
Keski-Euroopan lisäksi myös pohjoismaissa keikkaillut Thee Ultra Bimboos teki kolmannen albuminsa Spinefarmin Ranch-alamerkille. Siinä missä Four Fans Can’t Be Wrong oli pienen suomalaisen bändin itseironinen väännös amerikkalaisen supertähden 50,000,000 Elvis Fans Can’t Be Wrongista, sisälsi Bimboo Wizard hupaisan viittauksen The Whon ’Pinball Wizardiin’. Supermessiin Bimboo Wizard yhdistyi lainaamalla Sleepy Sleepersiä: aiemmin Bimboos oli tehnyt coverin Sliippareiden ’Tarzanista’, nyt vuorossa oli ’Tuu tuu juntti’ eli ’Pa-Pa-Party’.
No Return
Micke Lohjsen (Atomic Swing, The Kooks) ja Johan Nilssonin (This Perfect Day) tuottama Bimboo Wizard (2003) oli edeltäjäänsä enemmän rock ja vähemmän pop. Tuottajaparia kiinnosti Thee Ultra Bimboosin livesoundin välittäminen levylle.
”Esityötä tehtiin paljon”, Milla kertoi Suessa Noora Isoeskelin haastattelussa vuonna 2003. ”Mentaliteettimme levyntekemisessä ei ole se, että menisimme muutamien puolivalmiiden aihioiden kanssa studioon katsomaan, tulisiko niistä mitään. Meillä oli ihan kirjaimellisesti selvät sävelet.”
Kallio Love • albumilta Bimboo Wizard
2003
Videobiisiksi valittiin ’No Return’. Muut singlet olivat Ranchin kautta ilmestyneet ’Sleeping Dogs’, ’Get There Fast’ sekä Bad Afron jo pari vuotta aiemmin julkaisema ’Jukka Perkele!’. Albumin ilmestyessä Hellsinki Rock’n’Roll Underground oli muuttunut osaksi pohjoismaista, lähinnä Rumba-lehden sivuilla elänyttä Scandinavian Action Rock -skeneä. Bimboo Wizardin biiseistä ’Kallio Love’ oli haikea tribuutti kotikulmien kuvioille.
Get There Fast • albumilta Bimboo Wizard
2003
Kymmenen vuotta rokattuaan Thee Ultra Bimboos poistui näyttämöltä. Festivaalikesän 2025 hyviin uutisiin kuuluu tämän yhtyeen paluu: bändi soittaa Helsingin Jytäkesä Go Go -festarilla heinäkuun lopussa. Juhlan kunniaksi Stupido Records painattaa Four Fans Can’t Be Wrongista uuden vinyylipainoksen.
Ari Väntänen | www.arivantanen.com
Thee Ultra Bimboos | Facebook
Thee Ultra Bimboos | Instagram
Saatat pitää myös näistä Levyhyllyistä
22-Pistepirkko – outo auto ja viimeinen matka • Lime Green DeLorean [2011]
Alanis Morissette • Jagged Little Pill [1995] on ajaton ajankuva
Auf der Maur – Melissan ensimmäinen sooloalbumi • Auf der Maur [2004]
Blondie • Parallel Lines [1978] oli Blondien läpimurto
Bluesounds riisui rockin juurevaksi mutta moderniksi • Black [1980]
Hassisen Kone – estottoman rockin riemuvoitto • Täältä tullaan Venäjä [1980]
Hearthill – hurmos ja sykkivä sydän • Graveyard Party Blues [1990]
Hole – kun irvistys kietoutuu hymyyn • Celebrity Skin [1998]
Hurriganes – homma ja kuinka se hoidetaan • Roadrunner [1974]
Joan Jett & The Blackhearts – kapinallisen läpimurto • I Love Rock’n’Roll [1981]
Katzenjammer – norjalaisten hämmästyttävä musiikkiseikkailu kesti kolmen loistavan albumin verran • Le Pop [2008] • A Kiss Before You Go [2011] • Rockland [2015]L7 kävi 1990-luvun edellä • Vuodet 1985–2024
MC5 oli vastakulttuurin vihainen ääni • Kick Out The Jams [1969]
Pelle Miljoona • Savonlinnasta Berliiniin – raivosta romantiikkaan • Vuodet 1978–1982
Pelle Miljoona & Rockers – ihmisyys yhdistää • Brooklyn–Dakar [1999]
Pete Malmi – antisankarin tähtihetki • Malmi [1981]
PK Keränen – toimintaa ilman turvaverkkoa • Serobi Songs [2020]
Pretenders tunteiden vuoristoradassa • Relentless [2023]
Ratsia – pirun harvinaista rock’n’rollia • Ratsia [1979]
Räjäyttäjät on räjäyttänyt itsensä – kertaalleen • Vuodet 2011–2025
Suzi Quatro – tie glamtähdestä klassikkorokkariksi • Vuodet 1964–2024
Tarharyhmä – suomirockin 1990-luvun avajaiset • Tappopoppia [1993] • Hysteerinen harmonia [1994 • 1995]
The Bangles – pophelmiä ja radiotapettia • Different Light [1986]
The Moontwins – matkalla asioiden ytimeen • Night Times [2025]
The Runaways löi lasikaton rikki kitaralla • The Runaways [1976]
Tuomari Nurmio – koruton mestariteos • Luuta ja nahkaa [1997]
Wilko Johnson 1947–2022 • Wilko Johnson jäi historiaan
💿
Thee Ultra Bimboos
Finna.fi
Absolutely Fabulous • 7″ EP | Trash Can Records 1995
(We Can go On With) Suspicious Minds • 7″ EP | Twang! Records 1995
We Can Stop Whenever We Want | Twang! Records 1996
Supermess | Twang! Records 1997
Four Fans Can’t Be Wrong | Stupido Records / Twin Tone 2000
Bimboo Wizard | Ranch / Spinefarm Records 2003
📚
Lue lisää Thee Ultra Bimboosista ja suomalaisesta rock-skenestä
Finna.fi
Artikkelihaku Thee Ultra Bimboos
This Is USA – Helsinki Rock’n’Roll Underground ’89–’99 Viljami Puustinen, 208 sivua | Like 2000
Rockin korkeat korot – suomalaisen naisrockin historia! Arja Aho & Anne Taskinen, 321 sivua | WSOY 2003 & parannettu 1. painos 2004
Naiset rokkaa kans! Pertti Pulkkanen, 73 sivua | Pertti Pulkkanen 2006
Lailasta Almaan – suomalaisten naisten populaarimusiikin historia Tiina Käpylä & Anna-Elena Pääkkölä, 351 sivua | Into Kustannus 2023
We Can Stop Whenever We Want • 1996
Spotify
Supermess • 1997
Spotify
Four Fans Can’t Be Wrong • 2000
Spotify