Pelle Miljoona & Rockers: Brooklyn–Dakar – ihmisyys yhdistää

Brooklyn–Dakar | Johanna/Pyramid 1999

Pelle Miljoona & Rockers: Brooklyn–Dakar (1999).Pelle Miljoona on tuottelias artisti niin muusikkona kuin kirjailijanakin. Hänen taiteensa punainen lanka on aina ollut vahva, maailmankuvansa selkeä ja käsialansa tunnistettava, mutta kuten pitkällä uralla väistämättä käy, jotkut teokset ovat puhuttelevampia kuin toiset.

Syyskuussa 1999 julkaistu Brooklyn–Dakar on yksi Pelle Miljoonan ehdottomista mestariteoksista. Se kuuluu niihin harvakseltaan ilmestyviin albumeihin, joilla miltei kaikki on maagisesti kohdallaan ja sekin, mikä ei ole, vain korostaa onnistumista. Pelle Miljoonan biisissä saattaa esiintyä sana Kafka pelkästään siksi, että se rimmaa safkan kanssa, mutta se vain vahvistaa inhimillisyyden tuntua. Ja siitä, empatiasta ja humaaniudesta Brooklyn–Dakarissa ja Pellen koko urassa juuri on kyse.

Pelle Miljoona vuonna 2006. Kuva: Petri Virtanen | Stupido Records.

Pelle Miljoona vuonna 2006. Kuva: Petri Virtanen | Stupido Records.

Kitaristi Tatu Mannbergin, rumpali Vänni Väänäsen, basisti Tumppi Varosen ja laulaja-lauluntekijä Pelle Miljoonan muodostama Rockers pelasi Brooklyn–Dakarilla niin komeasti yhteen, että tuntuu kummalliselta huomata, ettei tätä kokoonpanoa ollut olemassa ennen albumin tekemistä eikä se pysynyt koossa sen jälkeenkään. Itse asiassa Väänänen soittaa levyllä rumpuja ikään kuin sattumalta: Pelle oli loukannut olkapäänsä pyöräillessään eikä siksi voinut soittaa niitä itse. Tuon onnettomuuden onni oli se, että albumille saatiin sävykkäämpi rummunsoittaja. Kenties siksi Varosen bassokuviotkin svengaavat Brooklyn–Dakarilla tavallista hienommin.

Soittajista pääroolissa oli Mannberg, joka sävytti musiikkia yhtä vaivattomasti melankolisella twang-venyttelyllä, hämyisellä jazz-fiilistelyllä kuin iloisella Afrikka-hilputtelullakin. Hänen soittonsa maalasi kuvia erilaisista ympäristöistä samalla tavalla kuin biisien joukkoon sirotellut tuokiokuvat liikenteen hälinästä ja koraanikouluista, joita Pelle Miljoona oli äänitellyt New Yorkissa ja Afrikassa. Tyylitajuisia detaljeja ovat myös Pape Sarrin, Libasse Sallin ja Oysseynov Mbayin djembe-rumpujen luoma kaukaisen maailman meininki ja Mika Pesosen suurkaupungin yön nuoteiksi tulkkaava saksofoninsoitto.

Tuottaja Hannu Leidénin ja äänittäjä Petri Majurin kanssa tehty Brooklyn–Dakar on säilyttänyt tenhonsa monesta eri syystä. Pelle Miljoona kirjoitti sille vahvoja ja vaihtelevia biisejä, ja kuulostaa siltä kuin sovitusten pohtimiseen bassokuvioista kitarasoundeihin olisi käytetty enemmän aikaa kuin tämän jengin projekteissa keskimäärin. Vaikka vanhan kunnon vinyylialbumin paluuseen ei vuonna 1999 uskonut kukaan, Brooklyn–Dakar on jäsennelty sellaisesta muistuttavaksi jämäkäksi ja selkeäksi kaksipuoliseksi kokonaisuudeksi.

Yksi Brooklyn–Dakarin vahvuuksista on myös se, että se on niin leimallisesti Pelle Miljoonan albumi (itse asiassa sen piti olla hänen sooloalbuminsa, mutta tehtiin lopulta Rockersin nimellä). Niin loistava biisintekijä ja laulaja kuin Tumppi Varonen onkin, hänen jättäytymisensä sivurooliin oli hyvä ratkaisu. Kun kaikki biisit teki ja tulkitsi yksi mies, hahmottui hieno musiikillinen matka, jolla maailmaa kiertävä rasta kertoi näkemistään asioista, aistimistaan tunnelmista ja kohtaamistaan ihmisistä. Pelle Miljoona laulaa poikkeuksellisen rennosti ja pakottomasti, ja kun Varonen avaa suunsa taustalla, kertosäkeet lähtevät lentoon.

Yksi sellainen kertosäe on kappaleessa Jesse toi valon (San Franciscoon). Se on Brooklyn–Dakarin avausraita ja yksi sen värikkäimmistä ja kiehtovimmista kappaleista, vastakulttuurikapinan, lännen lokarien ja pelastusarmeijan hengessä svengaileva beat-henkinen ja psykedeelinen oodi Amerikalle. Kiihkeä folkrockpala Pakahtuvat unelmiinsa esittelee henkilögalleriansa hengästyttävällä tahdilla ja onnistuu liikuttamaan juuri sillä: kuten maailma, tuo empaattinen biisi on täynnä niitä, joiden elämässä haaveet ja todellisuus eivät koskaan kohtaa. Yöksi hiljentyvän kaupunkikorttelin aistikasta tunnelmaa tavoittelevassa Brooklynin enkelissä lauluntekijä tarttuu yhteen miljoonakaupunkiin hukkuvaan ihmiskohtaloon ja löytää hengenheimolaisensa.

Amerikka-puolella on myös omakohtaisia kappaleita, joissa maailmaa tarkasteleva mies vilkaisee peiliin. Tarinallisessa Wild Billy Hitchcockissa Pelle Miljoona ihmettelee omaa kiertävän kitaransoittajan kohtaloaan. Suomalaisittain surumielinen Mahdotonta rakkautta taas kertoo syyn sille, että maailman tuulet lennättävät hänen aina takaisin kotiin. Albumin puoliskojen taitekohtaan asetettu Hey, Mr. Aeroflotissa koti-ikävän ja kaukokaipuun repimä päähenkilö palaa kotiin vain ostaakseen uuden lipun mannertenväliselle lennolle.

Afrikka-puolen alussa lyhyt äänitys koraanikoulun oppitunnilta muuttaa tunnelman totaalisesti. Brooklyn–Dakarin jälkipuolta kompataan reggaen ja manner-Afrikan rytmeillä. Oo niinku oot peilaa sikäläisen mielenmaiseman valoisaa puolta iloisissa ja vapautuneissa tunnelmissa. Afrikan kuningas, tribuutti Bob Marleylle ja hänen sukupolvien kuilut ja maantieteelliset rajat ylittävälle merkitykselleen, on huolettomassa idolisoinnissaan piristävä mutta aiheensa puolesta tässä seurassa turhan kepeä kappale. Mantereen tilaa tarkasteleva Mama Africa ja pienen ihmisen kohtaamisesta kertova Cecilia tuntuvat huomattavasti merkityksellisemmiltä ja koskettavammilta. Afrikka-osuus jää hiukan Amerikka-puolta pintapuolisemmaksi fiilistelyksi, mutta vaeltamisen tematiikkaa pohdiskeleva Sielu nomadin päättää hienon albumin herkissä ja henkilökohtaisissa merkeissä.

Liki kaksikymmentä vuotta ilmestymisensä jälkeen Brooklyn–Dakar kuulostaa yhtä raikkaalta ja vahvalta kuin ilmestyessään. Se on klassikko, jonka liian harva huomasi. Sen maisemat vaihtuvat juuri niin paljon kuin urbaanin Amerikan ja ruraalin Afrikan välillä voi, ja samalla piirtyy kuva yhdestä maailmasta, jossa alueelliset ja kulttuuriset erot ovat lopulta pelkkää pintaa. Elettiinpä savimajoissa, hellahuoneissa tai kerrostaloissa, ihmisyys on yhteinen ja yhdistävä tekijä, jos sille vain antaa mahdollisuuden.

Ari Väntänen | www.arivantanen.com

Pelle Miljoona & Rockers: Brooklyn–Dakar
Pelle Miljoona – laulu
Tumppi Varonen – bassokitara, laulu
Tatu Mannberg – kitara, laulu
Vänni Väänänen – rummut
Tuottaja: Hannu Leidén

Pelle Miljoona | kotisivu
Pelle Miljoona | Facebook

Varaa Brooklyn–Dakar kirjastosta.

Varaa Brooklyn–Dakar kirjastosta.

Esitäytetty Monihaku aluekirjastoihin. Kohdekirjaston voi vaihtaa.

Kysy musiikista kirjastonhoitajalta.

Levyhyllyt | Finna.fi

1970-luku

Pelle Miljoona & N.U.S.
Pelle Miljoona & N.U.S. | Love Records 1978
Pelle Miljoona & 1980
Pelko ja viha | Love Records 1979
1980
Viimeinen syksy
 | Johanna 1979

1980-luku

Pelle Miljoona 1980
Näyttämökuvia
• livealbumi | Johanna 1980
Pelle Miljoona Oy
Moottoritie on kuuma
 | Johanna 1980
Matkalla tuntemattomaan | Johanna 1981
Pelle Miljoona & Avoimet Ovet
Rakkaudesta elämään
 | Johanna 1981
Pelle Miljoona Oy
Radio Kebab | Johanna 1982
Pelle Miljoona
Laulava idiootti
 | Johanna 1983
Jos… | Beta 1984
Miljoonaliiga
Enkeltenkaupungissa… 
| Pyramid 1985
Pelle Miljoona & Linnunlaulu
Tule kotiin Johnny
 | Pyramid 1987
Sadepäivän ihmisiä | Pyramid 1989

1990-luku

Pelle Miljoona
Rauhan aika | Pyramid 1990
Kaikki muuttuu | Pyramid 1992
Pelle Miljoona Rockers
Si Si Live • livealbumi | Pyramid 1992
Pelle Miljoona & Rockers
ABC 
| Pyramid 1993
OK! | Pyramid 1994
Landella | Pyramid 1995
Juuret | Pyramid 1996
Kolmen tuulen pesä | Pyramid 1998
Brooklyn–Dakar | Pyramid 1999

2000–2009

Tee itselles elämä | Pyramid 2001
Pelle Miljoona & Ylivoima
Todistaja | Wolfram Records 2002
Pelle Miljoona & Rockers
Tähtivaeltaja
| Poptori 2003
Setä Samulin sirkus | Stupido Records 2004
Arambol | Stupido Records 2006
Pelle Miljoona Unabomber!
Unabomber! | Stupido Records 2007
Pelle Miljoona
Goa Baba
 | Omakustanne 2008
Pelle Miljoona Unabomber!
Dharmapummi | Stupido Records 2009

2010-luku ja 2020-luku

Pelle Miljoona & JJU Jousiensemble
Halki ajan ja rakkauden | Sound Of Finland 2011
Pelle Miljoona United
Avara maa | Stupido Records 2011
Elävänä Vastavirrassa | Vastavirta-Julkaisut 2013
Diaspora | Suomen Musiikki 2013
Kino Riviera | Suomen Musiikki 2015
Olla joku | Stupido Records 2017
Kosminen keiju | Stupido Records 2018
Pelle Miljoona Oy
Anna soihtusi palaa • 12″ EP & CD EP| Stupido Records 2018
Pelle Miljoona & Rockers
Tanssiva tuli | Stupido Records 2020

Dave Lindholm: Vanha & uusi romanssi – muun ohessa syntyi mestariteos
J.M.K.E: Külmale maale – vapaata ajattelua vallankumouksen aikaan
Pete Malmi: Malmi – antisankarin tähtihetki
Riipinen: Itäistä pituutta – kollaasimainen kuulokuvataideteos

Lue lisää | Finna.fi
Pelle Miljoonan romaanit

1980-luku ja 1990-luku

Buddha blues – romaani, 246 sivua | WSOY 1985
Unimies – romaani, 156 sivua | WSOY 1992
Bändi hukassa, 148 sivua | WSOY 1994
Missä rastamies nukkuu, 178 sivua| WSOY 1995
Bonneville – romaani, 192 sivua| 1997
X – hän palaa, 193 sivua | WSOY 1999

2000–

Hamaca, 139 sivua| WSOY 2000
Alla tähden onnellisen, 161 sivua | WSOY 2002
Pyhiinvaeltajat, 168 sivua | WSOY 2006
Villarica, 154 sivua | WSOY 2008
Kreuzberg, 138 sivua | WSOY 2010
Puerto Galera, 207 sivua | Like 2012
Roudari, 190 sivua| Like 2014
Jumala kuoli Al Rezassa, 238 sivua | Like 2016
Aquariuksen poika, 282 sivua | Like 2019

Lyriikkakirjat | Finna.fi

Pelle Miljoona & Auli Järvelä (valokuvaaja): Pelkistettyä todellisuutta, 93 sivua | Johanna Kustannus 1978 • Toinen painos: 1980
Pelle Miljoona: Kulkurin kyynel, 120 sivua | Johanna Kustannus 1981
Pelle Miljoona & Teija Varis (toimittaja): Eetos Goes Paatos – Pelle Miljoonan valitut lyriikat, 137 sivua | Reuna Kustantamo ja kirjakauppa, 2015

Elämäkerrat | Finna.fi

Pelle Miljoona: Elossa ja potkii! – The elämäkerta, 288 sivua | WSOY 2004
Lamppu Laamanen: Matkalla tuntemattomaan – Pelle Miljoona muiden mukaan, 139 sivuaWSOY 2005

Pelle Miljoona | Kirjasampo

Kirjailija Pelle Miljoona on esillä KirjasammossaPelle Miljoona. Kuva: Ville Juurikkala.

Pelle Miljoona | Kirjastokaista

Kolme kysymystä kirjastosta

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.