Freud Marx Engels & Jung: Rintaan pistää, sukat haisee enkä pidä Jeesuksesta – hyväsydämiset baarikärpäset

Rintaan pistää, sukat haisee enkä pidä Jeesuksesta | Megamania 1986

Freud Marx Engels & Jung: Rintaan pistää, sukat haisee enkä pidä Jeesuksesta (Megamania 1986).Outlaw country syntyi 1970-luvulla vastareaktioksi sille siistiksi puunatulle musiikille, jota Nashvillessa tehtailtiin. Willie Nelsonin, David Allan Coen, Kris Kristoffersonin ja Waylon Jenningsin tähdittämä raisu alagenre haki vaikutteita tietenkin eniten countrysta, mutta myös rock’n’rollin ja folkin puolelta.

Freud Marx Engels & Jung toi outlaw coutryn Suomeen vuonna 1986 ilmestyneellä ensialbumillaan Rintaan pistää, sukat haisee enkä pidä Jeesuksesta. Levyn nimi oli käännetty Jimmy Buffettin kappaleesta ’My Head Hurts, My Feet Stink, And I Don’t Love Jesus’, jota bändi ei debyytilleen levyttänyt. Levyllä on parin kolmen originaalin ohella erinomaisia versioita David Allan Coen, R. C. Bannonin, Billy Joe Shaverin ja Guy Clarkin kappaleista. Toki siitäkin voi keskustella, kenen kappaleita näin onnistuneet käännökset lopulta ovat.

Kuljeta mua

Freud Marx Engels & Jungin laulaja Pekka Myllykoski oli sanoittajana nero, kenties taitavin lyyrikko, jolla maatamme on siunattu. Erityisen selvästi hänen taituruutensa näkyy käännöskappaleissa. Myllykoskella oli hämmästyttävä kyky kirjoittaa Freukkareiden rakastamat, suurelle yleisölle obskuurit kantriklassikot suomen kielelle niin, että alkuperäinen tunnelma pysyi täysin ennallaan eivätkä yksityiskohdatkaan liiaksi muuttuneet. Se on erittäin haastavaa laululyriikassa, koska uuden tekstin on sovittava vanhaan melodiaan, ja juuri siksi niin monet sanoittajat eivät annakaan alkuperäisen tekstin häiritä.

Myllykosken lisäksi ensimmäisen albumin aikaan Freukkareissa vaikuttivat kitaristit Arto Pajukallio, Ari Väänänen ja Markku Austi, basisti-laulaja Mikko Saarela ja rumpali Heikki Hynynen. Hyvällä tavalla taitava livebändi ja ilahduttavien lyriikoiden kostea tematiikka olivat kaiketi syynä siihen, että Freud Marx Engels & Jung pääsi suomalaisten sydämeen – Freukkarit osasivat tulkita countrya suomalaisille niin, ettei se tuntunut hassulta roolileikiltä. Sen hyväsydämisen, heikon ja oikeudentuntoisen kaljasiepon, josta Myllykoski lauloi, voi löytää baareista kautta maailman.

Särkynytsydämiset (Viekää minut baariin)

Freud Marx Engels & Jung muistetaan rempseiden ryyppylaulujen esittäjänä, mutta se oli vain osa totuutta. Sellaiset tunnetut freukkarirallit biisit kuin ’Särkynytsydämiset (Viekää minut baariin)’ ja ’Kossu on mun kuski’ ovat lauluja alkoholismista ja elämänhallinnan menettämisestä, eivät juhlimisesta. Bändin debyytillä on muutakin materiaalia, jossa ei naureta eikä juhlita. ’Joki’-kappaleen kertoja katsoo maailmaa kaltereiden takaa, ja ’Kuljeta mua’ on laulu liikkeellä pysymisen pakosta. Jos biisien perusteella päättelee, Freukkareiden karvaisen ulkokuoren alta löytyi joukko hyvinkin humaaneja ihmisiä, joiden niskat eivät punoittaneet ikävällä tavalla.

Bändin valttina oli toinenkin huipputaitava tekijä, Eppu Normaalissa uransa aloittanut Mikko Saarela, joka sävelsi levylle yhtyeen omat biisit. Saarelan säv./san.-säilä säihkyi kirkkaana kappaleissa ’Teksasiin’, Vinettoa ylistävä ’Pallojuoma’ ja ’Buuri Johannesburgista’. Viimeksi mainittu on vahvasti antirasistinen biisi, joka muistuttaa, miten vanha levy Freukkareiden ensialbumi jo on. Tällaisia sanoja sisältävää kappaletta ei mitenkään voisi enää levyttää, koska sellaiset asiat kuin konteksti, merkitys ja sarkasmi eivät enää riittäisi perustelemaan niiden käyttöä. Se on harmi, sillä harvoin, jos koskaan on apartheidin kannattaja näyttäytynyt yhtä irvokkaana pellenä kuin tässä biisissä. Alaotsikko ’Jerk from Johannesburg’ antaa yhden pisteen vihjeen kappaleen sanomasta. Albumin CD-painokselle liitetty kantaaottava ’Asseri’ on sanomaltaan selkeämpi. Harva enää muistaa Asser Stenbäckin sukupuoliteoriat, mutta hänen tilalleen voi aina kuvitella Päivi Räsäsen.

Kossu on mun kuski

Vuonna 1984 perustettu Freud Marx Engels & Jung piti 1990-luvulla muutaman vuoden tauon, kunnes jatkoi toimintaansa vielä parikymmentä vuotta. Myllykosken ja Pajukallion luotsaama ryhmä pysähtyi vasta laulajan kuolemaan vuonna 2017.

Pekka Myllykoski ja Jytäjemmarit | Facebook
Freud Marx Engels & Jung Tribute Band | Facebook

Dave Lindholm: Vanha & uusi romanssi – muun ohessa syntyi mestariteos
Eppu Normaali: Tie vie – koskettimien syventämiä sanoja ja säveliä