Kaija Saariaho 70 vuotta – oma kieli pysyy mutta ei jähmety

Saariaho: Works For Cello
Joanna Gutowska
PetalsSpins and SpellsPrèsSept PapillonsNeiges | Dux 2022
Musiikkia esille kirjastossa

Kaija Saariaho: Works For Cello • Joanna Gutowska (DUX 2022). Kansitaide: Joanna GutowskaTänä vuonna klassisen musiikin Suomi on juhlinut 70-vuotiasta Kaija Saariahoa. Juhlavuosi huipentui lokakuussa lukuisten toimijoiden Saariaho-konsertteihin eri puolilla Suomea, odotetuimpana Innocence-oopperan Suomen ensiesitys Kansallisoopperassa. Oli tärkeä ele juhlistaa näyttävästi nykyhetken säveltäjää, sillä usein juhlavuodet keskittyvät kauan sitten kuolleisiin hahmoihin.

Saariaho jos kuka ansaitsee isot juhlansa: hän on maailman esitetyin elävä naispuolinen säveltäjä, joka listattiin vuonna 2019 maailman merkittävimmäksi eläväksi säveltäjäksi BBC Music Magazinen ammattisäveltäjille tekemässä kyselyssä. Saariaho on myös Suomen kansainvälisesti tunnetuimpia ja menestyneimpiä nykysäveltäjiä Magnus Lindbergin ja Esa-Pekka Salosen ohella. Viimeistään Innocence-oopperan loistavan vastaanoton myötä Saariahon voi jopa nimetä tämän hetken menestyneimmäksi. Innocence on sensaatiomainen siitäkin syystä, että se osoittaa 70-vuotiaan säveltäjän olevan kaukana sammaloitumisesta: vuosia työstetty monikerroksinen trilleriooppera on aivan uudenlainen teos Saariahon oopperoiden vaikuttavassa ketjussa.

Kaija Saariaho. Kuva: Christophe Abramovitz
Kaija Saariaho. Kuva: Christophe Abramovitz

Kaija Saariaho kykeni varhaisessa vaiheessa uraansa luomaan omaleimaisen tyylin. Juuri vahva oma sävelkieli on se, mikä erottaa erinomaiset säveltäjät hyvistä säveltäjistä. Käytännössä jokaisesta Saariahon teoksesta voi kuulla, että tämä on Saariahon musiikkia. Samalla hänen laaja tuotantonsa on rikas ja vaihteleva niin kokoonpanoiltaan, aiheiltaan kuin keinoiltaan. Saariahon saariahomaisuus ei toistu samana, vaan varioituu teoksesta toiseen.

Mikä siis tekee Saariahon musiikista Saariahoa? Käänteentekevä vaihe nuorelle suomalaissäveltäjälle oli opiskelu Pariisin elektroakustisen musiikin keskuksessa IRCAMissa sekä tietokoneavusteisten sävellystekniikoiden hyödyntäminen. Analysoimalla soitinten ääntä tietokoneella sekä rinnastamalla elektronista ja akustista ääntä Saariaho pureutui syvälle sointeihin, purki ääntä osiin ja muotoili niistä unenomaisia mutta yksityiskohtaisia kudelmia. Nämä sointipilvet ovat arvoituksellisia ja usein sisäänpäin suuntautuneita, mystisiäkin. Samalla musiikin syvissä rakenteissa piilee monimutkaisia jännitteitä, jotka mahdollistavat kipeiden aiheiden ja moniselitteisten olotilojen vaikuttavan käsittelyn. Saariahon musiikille on tyypillistä aineksen hidas muuntuminen, hieman virtaavan joen tapaan. Se vaikuttaa seesteiseltä, mutta pinnalla, pinnan alla ja itse vedessä tapahtuu jatkuvasti jotakin.

Saariaho: Jardin secret III: Nymphéa

Kaija Saariaho: Graal théâtre • Circle Map • Neiges • Vers toi qui es si loin (BIS 2019).Saariahon musiikki sisältää lähes aina kosketuksen musiikin ulkopuoliseen maailmaan. Se ammentaa toistuvasti luonnosta, esimerkiksi tähtitaivaasta, sekä muista taiteista – usein monikerroksisesti kuten teatteria taidemuotona ja keskiaikaisten ritaritarinoiden kerrontatapaa pohtiva viulukonsertto Graal théâtre (1994). Säveltäjä on kuvaillut itseään eräänlaiseksi synesteesikoksi, jolle eri aistit – äänet, värit, visuaaliset aistimukset ja jopa tuoksut – muodostavat erottamattoman kokonaisuuden. Hänen teostensa kokonaisvaltaisuus on yksi syy niiden taianomaiseen tehovoimaan.

Saariaho: Graal théâtre • Jana Kubánková • Berg Orchestra

Kaija Saariaho: Notes On Light • Orion • Mirage (Ondine 2008).Sello on pitkään ollut Saariaholle läheinen soitin. Yksi hänen varhaisista avainteoksistaan, jousikvartetille ja elektroniikalle vuonna 1987 sävelletty Jardin Secret III: Nymphéa (Salainen puutarha III: Lumme) sai alkunsa, kun Saariaho analysoi tietokoneella sellon tuottamaa ääntä. Eräs Saariahon luotetuimmista tulkeista on sellisti Anssi Karttunen, jolle on syntynyt useita vaikuttavia teoksia – muun muassa sellokonsertto Notes On Light (2006), joka oli valittu lokakuun puolivälissä Helsingin kaupunginorkesterin Saariaho-juhlakonserttiin.

Saariahon inspiroivuus ei rajoitu suomalaisiin muusikoihin, vaan häntä esitetään ahkerasti maailmalla. Vastikään ilmestyneellä levyllään Saariaho: Works for Cello (2022) puolalainen Joanna Gutowska osoittautuu upeaksi Saariaho-sellistiksi. Levyn on julkaissut puolalainen levy-yhtiö Dux. Gutowska ihastui Saariahon musiikkiin opiskeluaikanaan ja väitteli tohtoriksi tämän selloteoksista. Hän sukeltaa Saariahon sellosävellyksiin omistautuneesti ja luo värisyttävän hienoja tulkintoja, joita varten on myös konsultoinut Anssi Karttusta. Kannen maalauskin on Gutowskan tekemä.

Saariaho: Spins and Spells • Joanna Gutowska

Albumia voi suositella erinomaisena johdatuksena Saariahon sävelkieleen. Kuultavat teokset kattavat ajanjakson 1980-luvun lopulta vuoteen 2000, eli ne edustavat karkeasti ottaen Saariahon uran ensimmäistä kolmannesta. Levyä kuunnellessa on vaikea uskoa, että sillä esiintyy vain yksi muusikko. Kolmiosaisessa Près-teoksessa elektroniikka on sellon keskustelukumppani ja muovaa kokonaisen ympäristön, jossa soitin muuntautuu moneksi. Kahdeksalle sellolle sävelletyssä teoksessa Neiges (Lumet) Gutowska muodostaa yhden naisen ensemblen: hän on äänittänyt kaikki osuudet itse ja yhdistänyt raidat.

Sello on inspiroinut Saariahon säveltämään orgaanista, hauraan karheaa musiikkia, jota elektroniikka syventää salaperäiseksi maailmaksi. Sellosävellyksissä toistuvat rouhaisut, odottavat liplatukset ja vaikertavat huokaisut ovat Saariahoa tyypillisimmillään. Sävellysten taustalla on näennäisen pieniä luonnonilmiöitä, kuten kukkia, perhosia ja lumihiutaleita, mutta niistä vyöryy esiin suorastaan hukuttavia voimia sekä pohdintoja ihmisen ja luonnon suhteesta. Aiheiltaan näennäisen abstrakteissa teoksissa Près (Lähellä) sekä Spins and Spells (Pyörähdyksiä ja loitsuja) sellon ääni on ruumiillinen, kaikkea muuta kuin suoralta kieleltä lähtevä suora viiva. Se on alkuvoimainen massa, jonka sisällä liikkuu lukemattomia värejä ja tekstuureiltaan erilaisia säikeitä.

Saariaho: Notes On Light – III. Awakening. Anssi Karttunen, Pariisin orkesteri, Christoph Eschenbach

Auli Särkiö-Pitkänen | aesarkio.wordpress.com

Kaija Saariaho 70 | etusivu
DUX Recording Producers | etusivu

Saatat pitää myös näistä Levyhyllyistä

Clara Iannotta – hälyn kuvanveistäjä
Eriikka Maalismaa & Emil Holmström: Violin Sonatas • Beach • Strauss – periodisoitinduo ruotii mättöromantiikkaa
J. S. Bach: Johannes-Passio – räiskyvän dramaattinen kärsimyskertomus
John Eliot Gardiner laittaa klassikot tanssimaan
Kajsa Dahlbäck löysi barokin luostareista naisen äänen

Lotta Wennäkoski – orkesteritaituri kansainvälisessä nosteessa
Outi Tarkiainen – luonnon- ja elämänvoimien säveltäjä
Patricia Kopatchinskaja – viulisti, joka ei ole viulisti
Profeti della Quinta madrigaalien salaisuuksia kaivamassa
Sebastian Fagerlund saa orkesterin myllertämään myyttisesti
Sebastian Hilli sekä harhauttaa että tanssittaa

Kaija Saariaho • Levytyksiä
Finna.fi

1980-luku

Verblendungen • Jardin secret I (Electronic Music) • Laconisme de l’aile • …sah den Vögeln Camilla HoitengaRadion SinfoniaorkesteriEsa-Pekka Salonen | BIS 1985

1990-luku

Maa [Earth] – Ballet Music in Seven Scenes Mikko-Ville Luolajan-MikkolaTuula RiisaloLea PekkalaEva TigerstedtJaana KärkkäinenTapio AaltonenJuhani HapuliJuhani LiimatainenTapio Tuomela | Ondine 1992
Private Gardens Camilla HoitengaFlorent JodeletAnssi KarttunenDawn Upshaw | Ondine 1997
A Portrait Of Kaija Saariaho Camilla HoitengaRadion SinfoniaorkesteriEsa-Pekka Salonen | BIS 1997

2000–2009

From The Grammar Of Dreams Anu KomsiPiia KomsiRiikka RantanenPetteri SalomaaAvanti!Hannu Lintu | Ondine 2000
Notes On Light • Orion • Mirage Karita MattilaAnssi KarttunenOrchestre de ParisChristoph Eschenbach | Ondine 2008
L’Amour de loin [Kaukainen rakkaus] • 2CD Daniel BelcherEkaterina LekhinaMarie-Ange TodorovitchDeutsches Symphonie-Orchester BerlinKent Nagano | Harmonia Mundi 2009

2010-luku

D’om le vrai sens • Laterna magica • Leino songs Kari KriikkuAnu KomsiRadion SinfoniaorkesteriSakari Oramo | Ondine 2011
Chamber Works For Strings – Vol. 1 Meta4 | Ondine 2013
Let The Wind Speak Camilla HoitengaAnssi KarttunenTuija HakkilaDaniel BelcherHéloïse DautryDa Camera of Houston | Ondine/Deutschlandradio 2015
Chamber Works For Strings – Vol. 2 Meta4Pia Freund | Ondine 2016
Saariaho X Koh Jennifer KohNicolas HodgesHsin-Yun HuangWilhelmina SmithAnssi KarttunenCurtis 20/21 EnsembleConner Covington | Cedille 2018
True Fire • Ciel d’hiver • Trans Gerald FinleyXavier de MaistreRadion SinfoniaorkesteriHannu Lintu | Ondine 2019
Vers toi qui es si loin • Circle Map • Neiges • Graal théâtre Peter HerresthalOslo PhilharmonicClément Mao-Takacs | BIS Records AB 2019

2020-luku

Sumun läpi – Through The Mist Anu KomsiPia Värri | ColoraMaestro 2021
Works for Cello Joanna Gutowska | DUX 2022
Reconnaissance – Choral Music Helsingin kamarikuoroNils SchweckendiekUusinta Ensemble | BIS 2023

Lue lisää Kaija Saariahosta
Finna.fi

Kaija Saariaho Toimittaja/directeur de la publication Laurent Bayle, 94 sivua | Ircam – Centre George-Pompidou 1994
Kristallista savuksi – Kaija Saariahon maailma Pekka Hako, 430 sivua | Otava 2022

Works For Cello
Kaija SaariahoJoanna Gutowska
Spotify

Musiikkikirjastot.fi logo
Levyhyllyt-juliste. Harri Oksanen 2021.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *