Burning Hearts – electropop med flyt

Burning Hearts • År 2009–2024
Aboa SleepingExtinctionsBattlefields
Lyft fram musik i biblioteket
Svenskspråkiga artiklar

Burning Hearts: Aboa Sleeping (Selflife 2009) Kansitaide: Treatzone

Österbotten, främst med städerna Jakobstad och Vasa, var under en avsevärd tid en vagga för en spirande och växande indiepopkultur som har sina rötter ända tillbaka i 80-talet. Under 2000-talet dök ett flertal mer eller mindre långlivade band upp med en förkärlek för gamla syntar och genomtänkta popslingor.

Burning Hearts

Burning Hearts. Bild: BH Bandcamp

Jessika Rapo och Henry Ojala träffades  i samband med en miniturné i Sverige där deras respektive band deltog. Jessika medverkade i Le Future Pompiste och Henry i Cats On Fire. Båda banden hade Vasa som gemensam hemort i början av 2000-talet och bestod till stora delar av ett konglomerat av vänner som bestämt sig för att göra musik tillsammans.

Ett par årtionden senare bär Henry och Jessika det gemensamma efternamnet Neuman och duon gjorde sig från och med 2009 kända som electro-/gitarrpopbandet Burning Hearts. Tanken med Burning Hearts var från början främst att skriva och spela in musik – allt de gjort har bandats i parets hemstudio – och inte ägna sig åt livespelande eller turnéer. Ett utforskande sidoprojekt med bådas input och kontroll över den musik och det uttryck man skapade.

I Lost My Colour Vision • från albumet Aboa Sleeping
2009

Deras första album såg dagens ljus efter att de satt upp sina sånger på MySpace (som var det tidiga 2000-talets primära distributionskanal för många mindre band) och skickat runt låtar till olika skivbolag för att se om det fanns intresse för deras musik.

Till deras någorlunda stora förvåning hörde det amerikanska bolaget Shelflife av sig och var villiga att ge ut debutalbumet Aboa Sleeping 2009. Shelflife som har sitt säte i Portland, Oregon ger fortfarande ut musik, långt med fokus på alternativ musik och indie.

Various Lives • från albumet Aboa Sleeping
2009

Eftersom tanken var att inte göra livespelningar fick de snabbt ändra sina planer när Aboa Sleeping väckte uppmärksamhet bl.a. annat i USA. Alterniven var få när NYC i Popfest hörde av sig och undrade om Burning Hearts möjligen kunde tänka sig att komma till New York för en spelning. I det skedet var det dags att kliva in i replokalen och fundera på hur låtarna på Aboa Sleeping kunde göras live.

Burning Hearts har haft ett antal medmusiker som förstärkt livesoundet genom åren, bl.a. Niko Kivikangas som också återfanns som trummis i åbobandet Magenta Skycode.

För att inte vara tvungna att göra sin första livespelning någonsin live inför en kräsen indiepublik i New York bokade Burning Hearts in sig på den legendariska klubben Dynamo i Åbo, som numera var deras hemstad. Livekonceptet fungerade och duon klev på planet till New York.

Into The Wilderness • från EP Into The Wilderness
2011

År 2011 var det dags för nästa utgåva, EP:n Into The Wilderness med fyra sånger, inbandad i Henrys mormors stuga på den österbottniska landsbygden. Into The Wilderness innehöll låten med samma namn och som skulle bli en av deras mest kända sånger. Samarbetet med Shelflife fortsatte, med distributionen garanterad utanför Finland.

Extinctions (2012) och Battlefields (2017)

Burning Hearts: Extinctions (Solina Records / Shelflife Records 2012). Artwork by Kea & Emil Bertell • Battlefields (Solina Records 2017). Cover Picture by Edvard Enqvist & Jannica Luoto • Artwork by Tomi Leppänen & Burning Hearts. Bild: Tuomas Pelttari

Men när det var dags för följande album år 2012 hade känslorna för Shelflife svalnat något och Burning Hearts såg sig omkring efter nya möjligheter att ge ut musik. Under denna tid spelade Henry tillsammans med vännen från ungdomstiden i Jakobstad, Niko Kivikangas, i Jori Sjöroos (numera Rosberg) band Magenta Skycode. Eftersom Sjöroos tillsammans med Tom Riski grundat skivbolaget Solina Records var steget inte långt till att ge dem ansvaret för utgivningen av Extinctions.

Modern Times • från albumet Extinctions • Video: Paola Suhonen
2012

Resten är inhemsk pophistoria, Extinctions fick lysande recensioner både i hemlandet och utomlands samt två Emmanomineringar. Följdriktigt snurrade bandet runt på alla stora finländska festivaler från Ruisrock till Flow.

Burning Hearts: Work Of Art (Solina Records 2016).

Solina gav också ut det följande albumet Battlefields 2017 men uppmärksamheten kring det albumet var inte av samma magnitud som Extinctions, livespelningarna och turnélivet hade också blivit betydligt mindre lockande eftersom paret hade två barn och pusslet med att få ihop familjeliv och musikliv blev betydligt mera utmanande.

Work Of Art • från albumet Battlefields • Video: Burning Hearts & Teemu Varonen
2016

Singeln ’Where I Belong’ dök upp år 2021 och gav publiken en välbehövlig dos av Burning Hearts popmedicin efter några års radiotystnad.

Under de senste åren har Henry arbetat med sin egen studio och bland annat producerat ljudböcker. Jessika jobbar som lärare i biologi, geografi och spanska i Åbo.

Where I Belong
2021

Även om Burning Hearts inte låtit höra av sig på ett tag utan befinner sig på en odefinierad paus har Henry arbetat vidare med musik. I början av sommaren 2024 hördes ett kanske lite förvånande samarbete när hans bolag gav ut låten ’Outolintu’ med Kauko Röyhkä.

Lisen Sundqvist

Burning Hearts | Bandcamp
Burning Hearts | Facebook

Du kanske också gillar dessa SkivhyllorSaatat pitää myös näistä Levyhyllyistä