Pintandwefall: Seventh Baby – tyhmä, söpö, kreisi, kova ja paljon muuta

Seventh Baby | Soliti 2022

Musiikkia esille kirjastossa

Pintandwefall: Seventh Baby (2022). Levynkannen alkuperäinen valokuva: Hetta Inari Komi.Aina kaikki ei mene suunnitelmien mukaan, ja hyvä niin. Pintandwefallin alkuperäisenä ajatuksena oli hajota musiikillisiin erimielisyyksiin heti vuonna 2006 soitetun ensikeikan jälkeen. Kuusitoista vuotta ja seitsemän albumia myöhemmin bändi on yhä koossa. Laulaja-kitaristi Ninni ”Dumb Pint” Luhtasaari, laulaja-kosketinsoittaja Ringa ”Cute Pint” Manner, basisti-laulaja Sanna ”Crazy Pint” Komi ja rumpali-laulaja Iiti ”Tough Pint” Yli-Harja ovat vieläpä pysyneet samassa kokoonpanossa.

Toisin kuin alussa, enää pinttien kuningasideana ei ole soittaa instrumenttia, jota ei lainkaan hallitse. Moni asia kulmikkaasta englannista beibinimiin, leikkimieleen ja garage-henkeen on entisellään, mutta Pintandwefall on kuitenkin myös muuttunut ja vakavoitunut. Alkuaikojen hyvän fiiliksen kohellus ja kevytmielinen remellys kasvoivat viimeistään kolmannen albumin Time Is Right For Romans, Babyn (2011) kohdalla varmemmaksi ja kunnianhimoisemmaksi tekemiseksi. Luontaista kehitystä ei voi oppia pois, mutta onneksi Pintandwefall on pystynyt säilyttämään omalaatuisen persoonallisuutensa.

Annabella.

Seventh Baby on Pintandwefallin toinen albumi Nick Trianin Soliti-levymerkille. Elektronisesta musiikista viime levyillään vaikuttunut yhtye palaa sillä kitaravoittoiseen soundiin. Jo avausraita ’Aihai’ rakentaa melkoisen wall of soundin säröisistä kitaroista ja stemmalauluista. Ei bändi mitään Marshall-muureja nytkään pystyttele (esimerkiksi rumpalin unesta alkunsa saanut ’Annabella’ sisältää kivasti solisevia konesoundeja), mutta indie/shoegaze-tyyppinen kitarointi on vahvasti läsnä, ja ’Dust Makerissa’ kuusikielinen rämisee garage punkin rajuilla taajuuksilla. Sähkökitara pukee hienosti bändin sävellyksiä, mutta vielä sitäkin olennaisempia pintstrumentteja ovat harmoniset lauluäänet.

Jotkut Seventh Babyn laulunaiheet ovat viehättävän samaistuttavia. ’The Thunderstorm’ esimerkiksi ei ole tunnemyrskyn vertauskuva vaan yksinkertaisesti laulu siitä, millaista on odottaa ukkosen alkamista painostavan kuumana hellepäivänä. ’Tuesday No Brainissa’ taas käsitellään liian monen asian tekemistä yhtä aikaa ja siitä seuraavaa noloa ja harmittavaa unohtelua. ’Friendly Hand’ pureutuu puhelimessa puhumisen vaikeuteen, tuohon monille tuttuun ongelmaan. Toisaalta mukana on myös ’Cannot Stay, Cannot Gon’ ja ’Dust Makerin’ kaltaisia biisejä, joita voi pitää kantaaottavina.

Home Alone, Sane.

Luhtasaari, Manner, Komi ja Yli-Harja ovat vaikuttaneet monissa muissakin indiehankkeissa Ruusuista Ristoon ja The Hearingista Ninni Forever Bandiin ja KO:MIin, ja kokemus kuuluu Seventh Babylta. Pintandwefall saisi olla enemmän kuin jäsentensä mukava puhdebändi, johon palataan, kun muilta kiireiltä ehditään. Kyllä Seventh Babylla aina yhden indieblogosfäärin valloittaa, ja siitä ylöspäin kaikki on kiinni vain resursseista.

Ari Väntänen | www.arivantanen.com

Pintandwefall | kotisivu
Pintandwefall | Facebook
Pintandwefall | Instagram

Seventh Baby
Dumb Pint [Ninni Luhtasaari] – laulu, kitara
Crazy Pint [Sanna Komi] – bassokitara, laulu
Cute Pint [Ringa Manner] – laulu, kosketinsoittimet, lyömäsoittimet
Tough Pint [Iiti Yli-Harja] – rummut, laulu

Saatat pitää myös näistä Levyhyllyistä

Alma: Have U Seen Her? – varjoa jahtaamassa
Chisu: Momentum 123 – suuren muutoksen maisemissa
Classix Nouveaux: Night People – futuristisen uusi aalto
Depeche Mode: Construction Time Again – kun syntikkabändi löysi äänensä
Disco Ensemble: First Aid Kit – hetki ennen räjähdystä
Jane Siberry: The Walking – artistista vapautta parhaimmillaan
Lasten Hautausmaa: IV – lohtua ja jatkuvuutta
Mariska: Toisin sanoen – raikas uusi kulma
Maritta Kuula: Kuuluisaa sukua – oman tien kulkija

Maustetytöt: Kaikki tiet vievät Peltolaan – kurjuuden kuningattaret
Noitalinna Huraa! Kalan silmä – ainutlaatuista kotikutoisuutta
Pariisin Kevät: Kaikki on satua – läpimurto todellisuudesta toiseen
Ruusut: Kevätuhri – inhimillisyyttä ajankuvan alla
Scandinavian Music Group – surinakitaroista banjoihin, Talvipuutarhasta Las Vegasin raunioille
Ultra Bra: Vapaaherran elämää – houkutuksen voimasta
Veronica Maggio: Och som vanligt händer det något hemskt • Kapitel 1 – kyynelkaasua ja glitteriä
Veronica MaggioOch som vanligt händer det något hemskt • Kapitel 1 – tårgas och glitter [översättning på svenska]

Levyhyllyt
Pintandwefall
Finna.fi

Wow! What Was That, Baby? • CD | GAEA 2007
Hong Kong, Baby • CD | GAEA 2009
Time Is Right For Romans, Baby • LP • CD | GAEA 2011
Be My Baby • CD | GAEA 2013
Red And Blue Baby • LP • CD | Svart Records 2017
Your Stories Baby • LP | Soliti 2020
Seventh Baby • LP | Soliti 2022

Levyhyllyt
Ruusut
[Ringa Manner • Miikka Koivisto • Alpo Nummelin • Samuli Kukkola]
Finna.fi

Ruusut | Fullsteam Records 2018
Kevätuhri | Fullsteam Records 2020
12″ EP | Fullsteam Records 2022

Levyhyllyt
The Hearing
Finna.fi

Dorian | GAEA 2013
Adrian | Solina Records 2016
Demian | Solina Records 2019

Levyhyllyt
Ninni Forever Band
[Ninni Luhtasaari]
Finna.fi

Ninni Forever Band • CD | Äänetön 2012
Lätäkössä • LP • kasetti • CD | Svart Records 2016
Uusi yhtye • LP | Jukan Musiikki 2020

Levyhyllyt
KO:MI
[Sanna Komi]
Finna.fi

Songs Of Them | Svart Records 2017
We Said We Didn’t Know But We Knew | Soliti Records 2020

Lue lisää Pintandwefallista
Finna.fi

Promokuva rock-yhtyeen imagon rakentajana [Pro gradu] Juuso Haarala | Tampereen yliopisto 2011
Artikkelihaku Pintandwefall

Pintandwefall: Seventh Baby (2022). Levynkannen alkuperäinen valokuva: Hetta Inari Komi.
Pintandwefall: Seventh Baby (2022). Levynkannen alkuperäinen valokuva: Hetta Inari Komi
Musiikkikirjastot.fi logo
Levyhyllyt-juliste. Harri Oksanen 2021.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *